Door Marja van Kampen-Molenaar voor de Stempel van 30 maart 2022
De Stempel verheugt zich op een interview met WHEELNESS en wil na het interviewtje ook hun sauna testen. Slecht voorwerk en half lezen is de oorzaak van de spraakverwarring, hoewel er zeker een link met WELLNESS (welzijn) is. Hun sauna van 160 tot 200 graden is alleen niet geschikt voor ons, maar wel voor het vertroetelen van…autovelgen!
Goed gevonden bedrijfsnaam
Het was even zoeken naar nummer 67C op het industrieterrein Balkbrug-Oost, dat alsmaar gestaag doorgroeit. Sinds 1 september is daar een specialist op het gebied van velgreparaties bij gekomen met de licht verwarrende, maar goed gevonden naam WHEELNESS. Eigenaar Koen Bosters, een ondernemende eind-dertiger, verwelkomt De Stempel en zegt velgschade te kunnen repareren tot het fabrieksorigineel. “Dat is mijn specialisme”, vertelt hij trots. “Hiervoor was ik werkzaam bij een autoschadebedrijf en bij schade aan de velgen brachten wij die altijd naar een velgherstelbedrijf. Daar komt heel wat bij kijken en dat proces boeide mij intens. Ik heb daarvoor een specialistische opleiding gevolgd en toen begon het plan te rijpen een eigen velgherstelbedrijf te starten”. Zijn partner Kristel Timmermans en hun twee dochters van 11 en 8 jaar moesten het daar allicht mee eens zijn.
De nieuwste apparatuur en optimale kennis
De Stempel wordt meegenomen naar de bedrijfsruimte op de begane grond en ziet er professionele gloednieuwe machines. De computergestuurde richtbank is nodig om een velg te richten, een heel secuur werk. Er staat ook een CNC-freesmachine, waar de velg wordt ‘ingelezen’ en tot op 1/1000e mm afgedraaid van grof tot ‘spiegel’. De keiharde laag op de velg, het poedercoaten gebeurt in een grote oven bij een temperatuur tot 200 graden. En dan hebben wij het nog niet over alle wat kleinere apparatuur die erbij hoort. “De nieuwste machines, de nieuwste materialen en de beste producten; daar sta ik als specialist voor”, voegt Koen Bosters toe. Hij werkt alleen en dat gaat met alle apparatuur gesmeerd. Zowel bedrijven als particulieren kunnen hier terecht voor velgreparatie.
Hoe lang zijn de velgen weg bij reparatie?
“De eerste dag inspecteer ik de velg en werk ‘m voor. De volgende dag kan het herstel beginnen en het coaten. Op de derde dag zal, na uitharding van de coating, de band worden gemonteerd. Praat je over een complete set van 4 velgen, dan duurt het wat langer”, probeert Koen ons simpel uit te leggen. Wij horen ook dat de lichtmetalen velgen in diverse kleuren kunnen worden gecoat. Ja, onze heilige koe wil fraaie hoefjes!
Alles in een notendop
“Het is in feite ook duurzaam”, voegt hij toe. “Bij stoeprandschade of een crash hoeven er niet direct nieuwe velgen onder”. Wij beseffen dat Koen een complex proces in een notendop heeft uitgelegd. Gelukkig heeft hij een goede website en staat hij ook open voor persoonlijke vragen. Koen, wij hopen dat ze jouw mooie bedrijf snel kunnen vinden en wensen je veel klandizie. Kijk op www.wheelness.nl en Facebook en Instagram.