Door Marja van Kampen-Molenaar voor de Stempel van 5 februari 2025

Als jong broekie waagde hij toch maar de sprong  

Wanneer Stefan Geerts net een half jaar zelfstandig bezig is als chauffeur met een eigen vrachtwagen, krijgt hij in 2000 het aanbod de transportonderneming van Gerrit van Wanroy over te nemen! Hoe gaat hij dat als amper 22- jarige alleen redden? Vadertje … help!

Door een tip van een betrokken werknemer

Het berichtje dat het 1 februari a.s. 25 jaar geleden was dat Stefan het aandurfde een bestaand transportbedrijf voort te zetten, ontvingen wij van een van zijn chauffeurs, Timo Kluytmans. Wel een uitdaging als je net 22 jaar bent, toch? De Stempel maakt op het transportbedrijf aan de Kasteeldreef kennis met Stefan Geerts (47), zijn zus Ingrid en vader Harrie (73). Duidelijk een familie die elkaar door dik en dun steunt. De Stempel hoorde wel in de wandelgangen fluisteren dat vader Harrie aanvankelijk “de heipaal onder het bedrijf” werd genoemd, zonder iets aan de kennis en kunde van Stefan af te doen. ”Vadertje help .. “ zal zeker meegeholpen hebben aan zijn succes.

Hoe is het je al die tijd vergaan, Stefan?
“Ja, toen had ik er opeens 5 vrachtwagens en personeel bij en moest ik alles plannen, de bank zoet houden, administreren én ik wilde ook zelf blijven rijden!”, vertelt Stefan, een jeugdig uitziende kerel met een bos donker haar en met een uiterlijk dat niet erg geleden lijkt door werkweken van 80 uur. “Mijn vader was in die tijd nog geen 50 en hielp mij in het begin een halve dag in de week, niet beseffend dat hij dat na 1½ jaar fulltime zou doen. Mijn zus Ingrid liet zich ook niet onbetuigd, verzorgde al snel de boekhouding en administratie en daar bof ik tot op de dag van nu mee”.  Kortom: een gouden trio.

En toen ging de gemeente even dwarszitten

Het bedrijf werd gevestigd aan de Hustenweg maar niet lang na de overname van Van Wanroy, deelde de gemeente mee dat de grond een agrarische bestemming had en het transportbedrijf snel moest verkassen. Er werden slechts 2 vrachtwagens op het terrein toegestaan, maar waar laat je de 7 andere vrachtwagens? Wat was hij gelukkig om in 2005 het huis met een ruim stuk grond van nicht Mientje Verhallen aan de Kasteeldreef te kunnen kopen. En niet lang daarna glansden daar maar liefst 16 vrachtwagens! Het kon niet op.

Zien we dat je aan schaalverkleining hebt gedaan?

“Ja, ik heb mijn wagenpark ingekrompen tot 10, waaronder wél 3 nieuwe wagens met een Euro 6 motor, die godzijdank tot 2030 de binnenstad in mogen. Oudere wagens zijn verboden en we hebben daar veel werk. Als er enkel elektrische wagens mogen rijden die helaas 3 x zo duur zijn, tja, dán zien we wel weer, zo zijn er altijd hobbels te nemen. Wij hebben gelukkig veel werk in de buurt en we zijn ook onderdeel van de calamiteiten dienst ’s-Hertogenbosch. Als er dus een dikke boom omvalt: de firma Geerts is snel ter plaatse. Ook zijn we paraat tijdens het carnaval: we hijsen boer Knilles, ruimen ’s nachts rotzooi op, plaatsen plasbakken etc. Ook hebben we een vast contract met een grote Eindhovense wasserij, verwisselen ondergrondse vuilcontainers, vervoeren verder van alles, kortom, we draaien nergens onze hand voor om”. De Stempel knikt onder de indruk. 

Het zilveren feest is terecht een mijlpaal

Met personeel en partners hebben ze 1 februari feestelijk gegeten in De Boerderij aan de Herven. Als de verbouwing op het terrein Kasteeldreef rond is doen ze het van de zomer stilletjes over! De Stempel genoot van het gesprek met deze dóeners, die vuile handen niet uit de weg gaan. Stefan, vader Harrie en Ingrid: we spreken jullie weer over 25 jaar. Veel succes!